Niedoceniana siła e-mail marketingu. Część II – tworzymy skuteczny mailing

Niedawno na naszym blogu przytoczyliśmy statystyki, według których e-mail jest najchętniej wybieraną przez Polaków formą komunikacji. Jeśli poważnie podchodzisz do promocji swojej firmy przez Internet, pewnie zadajesz sobie teraz pytanie: czy moja firma komunikuje się za pomocą e-maila z potencjalnymi klientami?

No właśnie, e-mail marketing jest jedną z najstarszych form reklamy online, a zarazem jedną z najskuteczniejszych. Umiejętnie poprowadzona kampania e-mail może znacząco zwiększyć ruch oraz liczbę zamówień składanych poprzez Twój serwis internetowy. Poniżej przedstawię kilka sprawdzonych sposobów, jak tworzyć dobre mailingi, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał reklamowy.

Rozpocznij konwersację

Oprócz nadawcy, temat e-maila to najważniejszy czynnik decydujący o tym, czy Twój e-mail zostanie w ogóle otwarty przez klienta. Możesz mieć efektowną kreację w treści e-maila, ale użytkownicy nawet jej nie zobaczą, jeśli wcześniej nie zainteresuje ich sam temat wiadomości. W dobie oblężenia skrzynek pocztowych różnego rodzaju ofertami promocyjnymi, Twój e-mail konkuruje o uwagę klienta z dziesiątkami innych wiadomości. Dlatego ważne jest, aby temat Twojego mailingu wyróżniał się na tle pozostałych. Aby stworzyć taki temat, musisz znać swoich odbiorców. Na przykład, jeśli Twoją bazę odbiorców stanowią kobiety szukające nowych butów na zimę, dobrym tematem jest po prostu konkretna informacja o promocji: „Rabat 50% na zimowe buty dla pań”. W Internecie jest wiele informacji na temat odpowiedniej długości tematu (ile słów, ile znaków itp.), a nawet konkretnych zwrotów, których warto (bądź nie warto) używać. Podstawową zasadą jest jednak poznanie swoich odbiorców, dzięki czemu szybko dowiesz się, jak pisać tematy, które ich zainteresują. Pomogą Ci w tym narzędzia do mierzenia skuteczności e-maila, o których dowiesz się więcej w osobnej sekcji tego artykułu.

 Segmentuj użytkowników

W poprzednim akapicie wspomniałem, że w celu pisania skutecznych tematów potrzebna jest wiedza o odbiorcach wiadomości. Ta zasada ma zastosowanie również do treści emaila, jak i całej kampani mailingowej. Statystyki dowodzą, że wiadomości email ukierunkowane do konkretnej grupy odbiorców są dużo skuteczniejsze. Na przykład, mężczyźni chętniej zobaczą ofertę butów męskich, a miłośnicy kotów niekoniecznie będą zainteresowani karmą dla psów. Doświadczeni marketingowcy zdradzają, że mężczyźni lepiej reagują na udogodnienia (np. „Karma dla Twojego psiaka dostarczana pod drzwi!”), a kobiety na promocje („Wyprzedaż letniej kolekcji -nawet 70% taniej”). Dlatego warto segmentować bazę odbiorców. Możesz wykorzystać do tego dane demograficzne (np. płeć, wiek), dane behawioralne (otrzymane w wyniku analizy zachowań użytkowników) czy zainteresowania. Informacje o użytkownikach zbieraj w formularzu subskrypcji newslettera lub rób to na bieżąco, np. śledząc historię zakupów swoich klientów.

Testuj i analizuj

Dostępne w Polsce narzędzia do przeprowadzania kampanii e-mailowych (np. Freshmail, GetResponse) oferują szczegółowe statystyki na temat otwieralności (ilu odbiorców otworzyło e-mail), klikalności (ilu odbiorców kliknęło w link z e-maila), a nawet konwersji (ilu odbiorców zamówiło reklamowany produkt). Takie analizy są kopalnią wiedzy, która pomoże Ci optymalizować swoje newslettery. Np. jeśli wskaźnik otwieralności jest niski, może to oznaczać, że musisz popracować nad tematem e-maila, aby bardziej zachęcał odbiorców do kliknięcia. Może też oznaczać, że Twoje wiadomości filtrowane są jako spam i automatycznie wędrują do kosza. Dlatego warto analizować statystyki newsletterów i na ich podstawie czynić kolejne kampanie coraz skuteczniejszymi.

Nie zapomnij o stronach docelowych

Skuteczna kampania mailingowa nie kończy się na dobrej kreacji reklamowej. Upewnij się, że linki w mailu działają i prowadzą do odpowiedniej strony docelowej, tzw. landing page. Strona docelowa powinna być naturalną kontynuacją wiadomości z newslettera i umożliwić klientom zrealizowanie konkretnej akcji lub uzyskanie reklamowanej korzyści.  Na przykład, jesli reklamujesz 50% rabat, sprawdź, czy strona docelowa również podaje informacje o rabacie i np. wyświetla obniżone ceny. Dobra praktyką jest również zachowanie spójności graficznej między e-mailem a stroną – używanie tych samych czcionek, kolorów, przycisków itp.

 

Powyższe informacje powinny pomóc Ci stworzyć intrygującą, a przede wszystkim skuteczną kampanię e-mail. Jeśli masz jakieś ciekawe doświadczenia związane z Twoimi działaniami w ramach e-mail marketingu, opowiedz o nich w komentarzu.

Grafika: Flickr, autor: Micky Aldridge.

 

Kategoria: E-biznes | Porady
0 komentarzy0

Twój komentarz