Po co zawracać sobie głowę użytecznością?

„Nie każ mi myśleć!” – to tytuł słynnej książki Steve’a Krugga, traktującej o użyteczności stron internetowych. Tytuł ten można uznać za definicję użyteczności, oczywiście w dużym skrócie. Innymi słowy, użyteczność to po prostu możliwość bezproblemowego korzystania ze strony internetowej.

Kiedy użytkownicy trafiają na Twoją stronę, robią to w określonym celu – najczęściej szukają informacji, produktów lub usług. Użyteczna strona internetowa pomaga im ten cel zrealizować. Ty również na tym zyskujesz, bo każdy zrealizowany cel zakupowy to przecież Twoja sprzedaż!

Poniżej zebraliśmy kilka zasad użyteczności, o których warto pamiętać.

Zachowaj jednolity układ
Większość ruchu na stronie pochodzi z wyszukiwarek. Nie kierują one użytkowników na stronę główną, ale najczęściej na jedną z podstron. Dlatego upewnij się, że każda podstrona zawiera ten sam układ graficzny, linki mają ten sam kolor, a logo czy nawigacja znajdują się zawsze w tym samym miejscu. Każda podstrona powinna mieć widoczny tytuł, który jasno podsumowuje jej treść lub przeznaczenie.

Mów językiem klienta
W tekstach na stronie staraj się unikać technicznego żargonu. Nawet jeśli kierujesz witrynę do specjalistów, nie zapomnij, że oni też nie od razu zdobyli swoją wiedzę. Z pewnością wśród Twoich odwiedzających nie brakuje osób, które np. nie znają się na Twojej branży, a jedynie potrzebują  skorzystać z usług firmy, która się w niej specjalizuje.

Unikaj nazw własnych
Ty na co dzień używasz nazw własnych swoich produktów, ale dla klientów mogą być czymś zupełnie nowym. Np. na zdjęciu poniżej, jeśli klient nie wie, jakie produkty kryją się pod tajemniczymi nazwami PGA-Imbiro oraz PGA-Alabel, to skąd może wiedzieć, którego z nich potrzebuje i na który ma kliknąć?

czym-jest-uzytecznosc-stron

Postaw na wygodę
Jeśli zafundujesz odwiedzającym ścianę tekstu do przeczytania, prędzej uciekną na stronę konkurencji, niż wykażą się cierpliwością, by go przeczytać. Jeśli zamiast tego podzielisz tekst na akapity, dodasz śródtytuły, nagłówki i listy numerowane, użytkownicy szybko wyłowią z niego interesujące informacje. Używaj czcionki typu sans-serif (bezszeryfowej), ponieważ wygodniej ją czytać na ekranach monitorów i tabletów.

Wpasuj się w tematykę
Grafika strony powinna iść w parze z jej tematyką. Dotyczy to zarówno elementów szablonu, jak i zdjęć. Przykładowo, na stronie firmy budowlanej powinny znajdować się zdjęcia narzędzi lub remontowanych domów. Częstą praktyką jest umieszczanie na stronie uśmiechniętych, zadowolonych ludzi. Ale nie przesadzaj, ponieważ owszem, takie zdjęcia budują profesjonalny wizerunek firmy, jednak nie dają nowym użytkownikom żadnych wskazówek o tematyce witryny.

Tematyka użyteczności strony jest bardzo rozległa i dynamiczna. Wraz z rozwojem technologicznym i wprowadzaniem nowych rozwiązań, zmieniają się zarówno zwyczaje użytkowników, jak i możliwości po stronie administratorów witryn. Warto na bieżąco analizować zachowanie użytkowników na stronie i optymalizować ją, aby korzystanie z witryny nie było wysiłkiem dla odwiedzających. Jeśli masz więcej rad w temacie użyteczności, zapraszam do komentowania.

 Zdjęcie: Flickr, autor: Simon Greig.

Kategoria: E-biznes | Porady
0 komentarzy0

Twój komentarz