Czy adres URL ma znaczenie w procesie optymalizacji strony?

Każdy, kto posiada własną stronę internetową z pewnością słyszał o SEO, czyli optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Innymi słowy, chodzi o takie zaprojektowanie i zarządzanie witryną, by znalazła się na pierwszych pozycjach na liście wyników wyszukiwania określonych haseł. Optymalizacja strony ma ogromne znaczenie przede wszystkim w przypadku firm, ponieważ przekłada się to bezpośrednio na ich zyski. Jednym z kluczowych elementów procesu pozycjonowania i optymalizacji witryn są adresy URL.

Adres URL (angl. Uniform Resource Locator) jest najczęściej utożsamiany z adresami stron internetowych, jednak ten format adresowania służy do identyfikowania wszelkich zasobów dostępnym w Internecie. W tym artykule mówimy o URL strony, który jest unikatowym adresem wśród zasobów WWW i określa ścieżkę, jaką można dotrzeć do określonej domeny lub zasobów witryny. Dobrze przemyślany adres, przyjazny wyszukiwarkom pomaga zoptymalizować wyszukiwanie strony, a także ustrukturyzować stronę czyniąc ją tym samym wygodniejszą i bardziej przejrzystą dla użytkownika. Ale co mamy na myśli mówiąc o „przyjaznym adresie”? Przyjazny URL to przede wszystkim adres strony opisujący jej treść poprzez użycie odpowiednich słów kluczowych.

Jak wygląda przyjazny adres URL?

Przyjazny URL może zawierać nazwę produktu lub kategorii, do której należy, co ułatwia poruszanie się po stronie. Jako przykład możemy użyć adres sklepu online znanej marki sportowej:

Na stronie informacyjnej lub na blogu będzie on zawierał tytuł artykułu lub zakres tematyczny albo dział, w którym tekst został opublikowany:

Zwykły adres URL zazwyczaj składa się z kombinacji znaków niezawierającej żadnej treści po właściwej nazwie domeny, np. „www.nazwastrony.pl/sfs7asxb9&ds”.

Jakie korzyści w zakresie optymalizacji wyszukiwania daje stosowanie przyjaznych adresów URL?

Wyszukiwarki, a przede wszystkim Google – obecnie najpopularniejsza w Polsce, „skanują” nie tylko treść strony jako podstawę do określenia pozycji na liście wyników wyszukiwania (lista SERP), ale także wszystkie elementy „wokół” niej. Adresy URL jako jeden z takich elementów są wykorzystywane przez wyszukiwarki przy podejmowaniu decyzji, czy i z jakim stopniem istotności określona strona będzie wyświetlana wśród wyników wyszukiwania. Dlatego każdy fragment URL jest ważny dla opisu witryny. Im bliżej początku adresu URL znajduje się słowo kluczowe, tym wyższą rangę ma adres. Dobrze przemyślany adres znacznie poprawia widoczność strony, ponieważ użytkownik podczas korzystania z wyszukiwarki łatwiej dotrze do strony WWW z przyjaznym URL niż do strony, której adres składa się z przypadkowej kombinacji znaków.

Samo przeczytanie przyjaznego URL umożliwia potencjalnemu odwiedzającemu zorientowanie się, jaka treść znajduje się na naszej stronie. Tym samym szanse na kliknięcie w nasz link wzrastają. Ponadto stosując przyjazne adresy ułatwiamy poruszanie się po naszej stronie. Dlatego warto zastanowić się nad kilkoma jednoznacznymi słowami kluczowymi i zdecydować, gdzie w subdomenie najlepiej użyć słowa określającego zakres tematyczny naszej witryny lub jej podstron.

Z kolei dla administratorów strony internetowej, przyjazny adres URL oznacza duże ułatwienie w procesie analizowania statystyk witryny, ponieważ adresy URL mogą być bezpośrednio przypisane do treści poszczególnych podstron. Warto pamiętać, że większość stron internetowych działa w oparciu o systemy zarządzania treścią (CMS), które zawierają moduł automatycznego tworzenia przyjaznych adresów URL, pozwalający na edycję adresów. W przypadku niektórych z systemów CMS konieczna jest jednak instalacja dodatkowych modułów lub wtyczek. Natomiast modułowy system strony internetowej 1&1 MyWebsite stosuje wyłącznie przyjazne adresy URL. Każdy link, włącznie ze stroną startową, ma tutaj przyjazny URL, który można dowolnie edytować.

Grafika: istockphoto.com. Autor: lvcandy 

Kategoria: E-biznes | Porady
0 komentarzy0

Twój komentarz