Jak wykorzystać potencjał kanałów RSS

Kanały RSS odgrywają ogromną rolę w dystrybucji treści w Internecie. Jeśli dołączysz źródło RSS do swojej witryny, użytkownicy będą mogli łatwo dowiedzieć się o nowej i zaktualizowanej treści na Twojej stronie. Kanałów RSS używa się głównie do publikowania aktualności, ale możesz wykorzystać je również do dystrybucji dowolnego rodzaju treści — od wpisów na blogu do powiadomień o nowych produktach. Warto zatem poznać, czym są kanały RSS.

Co to jest RSS?

RSS to skrót od Rich Site Summary („rozbudowane podsumowanie strony”) dla starszych wersji albo Really Simple Syndication („naprawdę prosta dystrybucja”) dla nowszych edycji. Oba rozwinięcia doskonale opisują funkcje tego mechanizmu. Kanał RSS bazuje na prostym dokumencie XML, który znajduje się w katalogu głównym i zawiera podsumowanie samej witryny oraz listę najnowszych stron lub opublikowanych wpisów. Na liście tej wymienione są tytuły, krótkie podsumowania oraz łącza do odpowiednich stron.

Goście strony mogą odczytać ten dokument za pomocą czytnika RSS (zwanego również agregatorem wiadomości), który wyświetla kanał RSS w czytelnym formacie, pokazując wszystko, co trzeba wiedzieć o najnowszych aktualizacjach witryny, w tym wygodne łącza do każdej interesującej strony.

Czytniki RSS pozwalają użytkownikom subskrybować wiele kanałów z różnych stron, organizować je w kategorie i otrzymywać powiadomienia o nowej lub zaktualizowanej treści. Dzięki temu czytelnicy zyskują wygodną, centralną lokalizację, gdzie mogą śledzić nowości ze wszystkich ulubionych stron. Czytnik RSS można zainstalować jako samodzielną aplikację na komputerze lub urządzeniu mobilnym. Można też korzystać z agregatora internetowego, który jest dostępny z poziomu każdej przeglądarki — przykładem może być Feedly. Aktualnie prawie wszystkie przeglądarki internetowe pozwalają na przeglądanie wiadomości RSS.

Dodawanie kanału RSS do strony

Istnieje wiele sposobów dodawania kanału RSS do strony. Można to oczywiście zrobić ręcznie, ale takie kodowanie RSS jest czasochłonne. Są też łatwiejsze metody. Jeśli na przykład skonfigurowałeś blog WordPressa, odpowiednie funkcje są już wbudowane, musisz tylko dodać wygodne łącze lub przycisk, który pozwoli odwiedzającym na subskrypcję Twojego kanału. Jak się przekonasz, WordPress oferuje kilka różnych źródeł, więc goście Twojej witryny mogą otrzymywać wszystkie aktualizacje albo tylko te, które ich interesują. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w kodeksie WordPressa.

Inne platformy, takie jak Drupal i Joomla, również ułatwiają dodanie kanałów RSS. Jeśli ta funkcjonalność nie jest wbudowana, poszukaj odpowiedniego dodatku do danej platformy. Jeżeli to się nie uda, zawsze możesz skonfigurować własny kanał RSS za pomocą bezpłatnego programu, takiego jak np. ListGarden.

RSS to świetny sposób na to, aby zaoferować gościom możliwość subskrybowania aktualizacji Twojej witryny. Możesz też używać RSS na inne sposoby, na przykład do publikowania automatycznych aktualizacji w innym miejscu, na przykład wpisów na Twitterze lub Facebooku opartych na treści kanału.

Grafika: freeimages.com, autor: Svilen Milev

Kategoria: E-biznes | Porady
0 komentarzy0

Twój komentarz