Jak być efektywnym w social media?

Z danych agencji Sotrender wynika, że pod koniec 2014 roku na Facebooku konta miało aż 12,4 mln Polaków! Ponadto rodacy deklarują posiadanie kont na więcej niż jednym portalu społecznościowym. Wniosek – jest niemal pewne, że wśród nich są Twoi klienci. Jak do nich dotrzeć efektywnie? Odpowiedź jest banalnie prosta – musisz być dobrze przygotowanym do komunikacji w mediach społecznościowych.

Narzędziem bardzo ułatwiającym zarządzanie kanałami social media jest harmonogram publikowania treści. Dzięki niemu będziesz w stanie stworzyć spójną strategię obecności w sieci dopasowaną do Twoich działań w świecie rzeczywistym. Zachęcamy do zapoznania się z kilkoma wskazówkami, które mogą pomóc Ci w przygotowaniu takiego kalendarza.

Określ profil odbiorcy

Kim są Twoi docelowi odbiorcy? Kobiety czy mężczyźni? Jakie tematy pokrewne z obszaru Twojej działalności mogą być dla nich interesujące? Czy to są eksperci w Twojej branży czy zwykli konsumenci? Koniecznie znajdź odpowiedzi na te pytania, zbadaj  jak najszerszą grupę i postaraj się uzyskać maksymalnie dużo informacji o swoich odbiorcach, żeby ustalić, dla kogo piszesz i odpowiednio dostosować swoje przekazy.

Określ harmonogram

Nawet jeśli działasz w biznesowym otoczeniu, które bardzo szybko się zmienia, spróbuj zaplanować publikacje z jak największym wyprzedzeniem. W ten sposób zaoszczędzisz czas i przygotujesz materiały wysokiej jakości, które zainteresują odbiorców. Jesteś w stanie stworzyć harmonogram, albo przynajmniej jego szkic, na następny miesiąc, kwartał, a nawet rok. Wystarczy uwzględnić kluczowe daty, takie jak premiery produktów lub imprezy branżowe, i zaplanować odpowiednią treść.

Bądź elastyczny

Przy kalendarzu na dłuższy okres z pewnością pojawią się przerwy między kluczowymi wydarzeniami, w których możesz publikować materiały mniej uzależnione od konkretnej daty w kalendarzu. Możesz na przykład zaplanować swój własny cykl publikacji, poświęcony jakiemuś tematowi, aby wypełnić luki w harmonogramie. Musisz też zarezerwować sobie czas, aby zająć się jakimś gorącym tematem albo szybko zareagować na wydarzenia z otoczenia, jeśli pojawi się taka potrzeba.

Zmaksymalizuj zasoby

Nie zapominaj, że plan musi być przede wszystkim wykonalny, co zależy od dostępności czasu i pieniędzy przeznaczonych na opracowanie treści. Jednym ze sposobów na „rozciągnięcie” budżetu jest sprawdzenie, jakimi zasobami już dysponujesz. Być może znajdziesz nowy i efektywny sposób na zaprezentowanie lub zaktualizowanie wcześniej opublikowanych treści, które wciąż mogą być atrakcyjne dla odbiorcy: na przykład raporty branżowe, badania czy sondaże. Aby zminimalizować koszty, przy publikacji treści wymagających graficznego uzupełnienia, możesz korzystać z bezpłatnych banków zdjęć.

Wykorzystaj zewnętrzną treść

Pamiętaj, że możesz również dzielić się ciekawymi materiałami nie tylko opracowanymi przez Ciebie. Publikuj w swoich kanałach społecznościowych użyteczne i interesujące informacje przygotowane przez media, firmy lub instytucje zewnętrzne. W ten sposób będziesz postrzegany jako dostawca dobrych jakościowo i przydatnych materiałów, który jest na bieżąco z tym, co się dzieje w branży.

Odróżniaj platformy

Niektóre materiały sprawdzają się lepiej na jednych platformach, inne na drugich – możesz na przykład opublikować grafikę lub krótki opis z linkiem do materiału na Twitterze, a cały artykuł w LinkedIn lub na blogu. Nie zapominaj też o promocji krzyżowej, na przykład odsyłaj fanów z Facebooka do swojego bloga, a użytkowników Twittera do pokazu slajdów na Instagramie.

Organizuj „burze mózgów” w swoim harmonogramie

Czasami może zabraknąć Ci pomysłów na to, jakimi treściami można podzielić się ze swoimi odbiorcami. W takich sytuacjach sprawdza się powiedzenie „co dwie głowy, to nie jedna”: spotykaj się ze współpracownikami (lub jeśli działasz sam – ze znajomymi) regularnie, nie tylko po to, aby zaplanować nową treść, ale również ocenić istniejącą. Nie zapominaj też o śledzeniu skuteczności publikowanych materiałów, żeby dopracować swoją strategię.

Bez względu na to, jak podejdziesz do opracowania kalendarza, musisz pamiętać, że jego celem jest maksymalne uproszczenie procesu zarządzania komunikacją i oszczędzanie Twojego czasu! Zatem – do dzieła!

Zdjęcie: Flickr, autor Sebastiaan ter Burg.

Kategoria: E-biznes | Porady
0 komentarzy0

Twój komentarz